ÖLAND

Den här helgen har jag haft besök. Ett mycket efterlängtat sådant, av min alldeles egna Lottis. Det blev en långhelg med lugn och ro, igen. Tror det är precis vad som behövs just nu.

På fredagseftermiddagen tog vi cykelfärjan till Öland. Den går från kajen precis nedanför mitt hus. Nu fick jag äntligen se Kalmar-skylten från rätt håll, från vattnet, haha. 
Vi fikade på Ölands Choklad där allt är extra chokladigt. Supergott helt enkelt.
Köpte med mig några chokladiga presenter hem.
Och i mitt favoritfönster alla dagar om året så hade nejlikorna slagit ut ordentligt. Tror nog att dessa är min nya favoritblommor. Extra bra är att de verkar hålla väldigt länge också, vilket är bra för en snittblomgalen student som mig.
Så blev det lördag och vi åkte till Öland igen. Den här gången med bil.
Vi stannade till i Borgholm och åt en så himla god lunch, sparrisrisotto och kycklingfilé. Och öländsk glass i form av polka och hallon- och fläder sorbet som efterrätt.
Efter någon timme körde vi vidare norrut. Stannade till lite överallt. Här är vi vid en lång stenstrand. 
Målet var Långe Erik, en fyr som ligger längst ut på Ölands norra udde. Fantastiskt fint där också.
På vägen tillbaka stannade vi till och grillade halloumi och sparris, som vi åt tillsammans med bulgursallad. Somrigt.
I går var det söndag. Då hängde vi kvar i närkvarteren och gick en promenad runt Kalmar slott. Alltid lika fint. Speciellt nu när allt i parken står i blom. I går var det också morsdag i typ hela världen, förutom här. Det var jobbigt. Väldigt jobbigt. Men jag hade förberett mig på det och försökte acceptera läget. Svårt men det gick. Ett tag ville jag bara skriva alla fula ord jag visste åt alla inlägg på sociala medier om allas mammor. Livets orättvisa gjorde sig mer påmind än vanligt. Saknar dig mamma så det gör ont.
Trots en skitdag inombords, så blev den rätt bra ändå. Glad och tacksam för att Lottis var här med mig. Vi avslutade den mysigaste helgen med italiensk pizza och crème brûlée. Och finsk seger i måstematch i hockey-VM. Tack för det.
1 Kajsa :

skriven

Kram på dig Ida!

Kommentera här: