ÅRETS GULDGLIMTAR

JANUARI
Under den första veckan av mitt 2017 kom min absolut bästa kompis och vapendragare på besök till mig i ett snöigt Kalmar. Guldvärd tid, på alla sätt och vis.
Jag var kattvakt till mysiga och snälla Annakissen i två veckor. Jag jobbade på min katträdsla och hade ett gosigt sovsällskap varje natt. Fina dagar det med. 
 
FEBRUARI
Packade min största resväska som jag äger och tillbringade fem veckor i Stockholm. Jag åkte väldigt mycket mer bärgningsbil än vad jag någonsin tidigare har gjort. Min praktik på Nyhetsbolaget och med programmet Vägens hjältar var otroligt rolig och utmanande. Programmet sänds för övrigt just nu, varje torsdag på kanal 5.
 
MARS
På min sista praktikdag åt jag falafellunch på söder med min gulliga handledare Sarah och jag kände mig nöjd över mina fem veckor i storstan. Observera sötpotatispommesen som är en nyfunnen favorit i matväg från detta år. 
 
APRIL
De här två underbara människorna, Judit och Cornelia, och jag hängde en eftermiddag på Kalmars flygplats för att samla in material till vårt journalistiska gräv. Medan vi väntade på flygplatschefen roade vi oss med att fotografera varandra med vår lånade kamera från skolan. 
Efter påsken, i slutet av april, åkte jag till spanska solkusten med min andra familj. Målet var att koppla av och göra så lite som möjligt. Det var underbart. Behöver inte säga mer.
 
MAJ
Valborg firade jag i Uppsala för andra gången. Ekoparken kryllade av folk som vanligt. Märkligt fenomen, med tanke på hur grisigt det blir och är i denna röra av människor.
Det gjorde jag tillsammans med bland andra den här älskade trion, Nicole, Frida och Janice. Det var en omtumlande helg, med både skratt och sura miner. Men tur nog så är vi fortfarande kompisar i dag hehe. Älskar er.
Före jag åkte hem till paradisön för sommaren så körde den här tjejen hela vägen hem till mig. Lottis och jag utforskade norra Öland och hade flera fina dagar tillsammans. Bara vi två. Också det guldvärd tid, som sparas i mitt hjärta.
Här är ett ögonblick från mina triathletungars träning. Den gången körde vi hinderbana i Långviken. Ett härligt pass med mycket träningsglädje. Det är en ynnest att få ta del av dessa barns utveckling och positiva energi nästan varje vecka.
Även en minimöhippa för Julia bockades av innan sommarlovet. Fab five.
Och här är en större del av min härliga klass, någon dag i slutet av maj.
 
JUNI
Första stoppet hemma blev min kusin Iris studentfirande. Här är jag tillsammans med henne och vår älskade farmor/mormor.
Midsommarhelgen var tung. Det var den högtiden som jag hade fruktat mest inför sedan mamma gick bort. Det var den första midsommarn utan mamma vid min sida, och jag band en midsommarkrans både till mig själv och en som jag lade hos mamma. 
Pia och jag badade bastu i Rörvik och drack alkoholfri skumpa haha. Ett varmt sommarminne från detta år.
 
JULI
Den 12 juli spelade IFK Mariehamn Champions League, så absurd känsla med en sådan match på lilla Åland. En av de roligaste jobbdagarna i mitt liv.
I juli tog jag även en paus från allt vad Åland heter och förflyttade mig till en annan ö, Ingarö. Kändes nästan som hemma även om jag var borta. 
Åkte även till Seglinge med flera bästisar och deltog i visfestivalen på vårt egna lilla sätt. Lika galet som det brukar vara.
Och den här lilla och oerhört älskade filuren, Weggie, var med oss en sommar till. I februari fyller hon 15 år. Fattar ej!
Åkte till Rödhamn och kom tillbaka till stan när solen höll på att gå ner. Magiskt.
Var på tjejfest hos Sandra. Även då en magisk kväll.
Ja, och traditioner är till för att hålla saker och ting som de alltid har varit. Det fungerar inte med allt i livet, vilket jag har fått lära mig många gånger detta år. Men kräftskivan på öjen är något som består, nästan. I år blev det inga kräftor där, men däremot hattar. 
 
AUGUSTI
I stället åt vi det röda guldet någon dag senare hemma hos vår egen kräftkung Leo. Det gick bra det också.
Den 19 augusti var det äntligen dags för Julias och Jonas bröllop på Västkusten. Wow vilket bröllop. Räcker nog med den korta beskrivningen.
Efter bröllopet hälsade jag på i Cornelias Skåne. Vi hann även med en tur till Danmark.
I Kalmar var det fortfarande sommar och Anna och jag tog ett dopp efter ett väldigt svettigt träningspass på gymmet. Den känslan där och då, herregud. Min favoritträningskompis.
Så började skolan och jag var tillbaka med bland andra de här galningarna. Matlådelunch när den är som bäst.
 
SEPTEMBER
Jag, Amanda och Cornelia höll i ett stopp på en cykelfest. Tror det är den roligaste festkvällen i år, då allt och ingenting hände. Vi hade undervattenstema hemma hos mig.
I slutet av september åkte jag hem till Skördefesten. En av årets favorithelger.
 
OKTOBER
Flög hela vägen till Umeå och hälsade på Sandra under en helg. Men det var det garanterat värt. Bättre värd får man leta efter.
Min 22:a födelsedag firade jag på Lidingö med pizza och nära och kära.
 
NOVEMBER
På Allhelgona tände jag, Anna och Cornelia ljus på Slottskyrkogården här i Kalmar. En fin stund.
Uppsatsskrivandet startade och Cornelia kom till mig på Åland. En riktigt produktiv vecka, samtidigt som vi hann göra en hel del andra turistga grejer. Så turistigt det nu kan bli en vecka på Åland i november...Här äter vi lunch på Smakbyn.
Precis innan jag åkte tillbaka till Kalmar efter tre veckor hemma, där jag hållt pappa sällskap efter sin höftledsoperation, kom mammas gravsten äntligen (!!!) på plats. Så fin och så rätt.
 
DECEMBER
Kaktusgalan var den första helgen i december. Det är vår studentförenings filmgala. Festligt och riktigt roligt. 
Resterande del av december fram till julafton gick snabbt samtidigt som det kändes som att dagarna kröp fram. Majoriteten av min vakna tid tillbringade jag på UB, universitetsbiblioteket, med Corneliga och vår kandidatuppsats om kvinnor som mördar.
Mitt i allt satt jag i soffan hemma hos mormor och morfar på julafton med de här två filurerna, Flisa och kusin Ella. 
Och juldagen firade jag med alla de här personerna. En stund då det mesta känns komplett.
I dag såg en del av mitt liv ut så här. Judit och jag ordnar en nyårsfest i Kalmar för ganska många mer personer än vad som får plats i min lägenhet. Vi handlade ganska mycket, åtminstone mycket för att kunna frakta alla saker hem med cykel på ett normalt sätt. Hur som helst så gick det bra till slut. Nu väntar vi bara på årets sista dag, som ska bli lika oförglömlig som flera av det här årets andra dagar.
 
 
 
 

Kommentera här: